3 mity o pracy z architektem

fot. Chris Potter / flickr.com / CC-BY-SA

Istnieje wiele błędnych wyobrażeń na temat pracy architektów. Poniżej trzy najpopularniejsze z nich wraz z rozprawieniem się z nimi.

MIT #1: Praca z architektem nie należy do najprzyjemniejszych czynności, ponieważ nic nie wiem na temat projektowania.

RZECZYWISTOŚĆ: Architekci są wyszkolonymi specjalistami. Dają klientom tyle wiedzy, aby mogli zrozumieć cel i sens projektu. Zadają mnóstwo pytań o rutynę klientów, ponieważ pomaga to w określeniu, gdzie powinna znajdować się chociażby łazienka czy salon. Natomiast w przypadku projektów biznesowych można spodziewać się pytań skierowanych o typ powierzchni – istotne jest miédzy innymi, czy powierzchnie biurowe mają być zamknięte czy otwarte.

MIT #2: Architekt rysuje projekt budynku, a wykonawca przejmuję budowę.

RZECZYWISTOŚĆ: Architekci są zaangażowani w proces budowy od początku do końca. Prowadzą klientów przez interakcje z lokalnymi władzami, doradzają w sprawie włączenia konsultantów zewnętrznych, jeśli jest to konieczne (w zakresie wydajności cieplnej, bezpieczeństwa, wpływu na środowisku itp.). Zmiany są często konieczne ze względu na nieprzewidziane ograniczenia, takie jak wzrost kosztów planowanych materiałów, co spowodowałoby przekroczenie budżetu projektu.

MIT #3: Nie potrzebuję architekta, ponieważ nie szukam czegoś „fantazyjnego”.

RZECZYWISTOŚĆ: Jak już wspomniałem w dwóch poprzednich podpunktach, architektura to coś więcej niż tylko estetyka. Architekt dba przede wszystkim o to, aby przestrzeń była logicznie rozplanowana (pomyśl o drzwiach, które otwierają się w niewłaściwy sposób); bezpieczna (pomyśl o dzieciach bawiących się zbyt blisko akwarium); wygodna (kolana uderzające w przeciwległą ścianę podczas korzystania z toalety); atrakcyjna (zbyt duża ilość światła fluorescencyjnego). Powyższe przykłady to problemy, które miejmy nadzieję, zostaną rozwiązane przez wykonawcę. Byłbyś zaskoczony, co wykonawcy mogą przeoczyć, ponieważ skupiają się na wdrażaniu projektów bez pełnego zrozumienia jego celu.